وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
باز بوی ماه مدرسه و مشکلاتش!
18 / 11 / 1391 ساعت 5:13 | بازدید : 4094 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
بوکان، صدرنشین بی‌تاج و تخت آموزش استان



اختصاصی «جێژوان» پـــاتــوق بـــچـه‌هـــای بـــوکــان: امروز اول مهر است. این روز در تقویم آموزشی کشور سرآغاز یک سال تحصیلی جدید است. همزمان با سراسر کشور قریب به 43 هزار دانش آموز بوکانی امروز با تمام وجود بوی ماه مهر را استشمام کردند. دانش آموزانی که به شوق فراگیری علم و دانش و رسیدن به مدارج عالی علم سختی و مشقت چندین سال زحمت را به وش می‌کشند تا هم برای خود و هم برای شهرشان مایه سرافرازی و افتخار باشند.
بوکان از جمله شهرهای مستعد کشور است که هرساله دانش اموختگانش بهترین نتایج ممکنه را در المپادهای علمی و کنکور سراسری و کارشناسی ارشد و ... کسب می‌کنند و این نتایج در حالی رقم می‌خورد که  مکان‌ها و امکانات آموزشی آن با تعداد دانش آموزان همخوانی ندارد. کسب بیشترین آمار قبولی استان در آزمون سراسری دانشگاه‌های کشور، بیشترین میزان قبولی استان در رشته پزشکی و تسخیر مرکز تربیت معلم استان توسط نخبگان بوکانی آخرین خبرهای افتخار آفرین این قشر کم ادعا اما تلاشگر است که با وجود تمام کمبودها موفق به کسب آن شده‌اند.
با وجود رشد چشمگیر ساخت و ساز مدارس و شبانه روزی‌ها در بوکان و روستاهای آن و مقاوم سازی و نوسازی مدارس در سطح این شهر در چند سال اخیر، هنوز کمتر مدرسه‌ای در بوکان یافت می‌شود که دو شیفته و یا حتی سه شیفته نباشد و این مشکل در کنار عدم وجود امکانات آموزشی و آزمایشگاهی در کنار بافت فرسود بسیاری از مدارس از مهمترین مشکلاتی است که موفق‌ترین شهر استان از لحاظ کسب نتایج علمی با آن دست به گریبان است.


«احمد رحمانی» رییس اداره آموزش و پرورش بوکان

انتخاب «احمد رحمانی» رییس اداره آموزش و پرورش بوکان به عنوان مدیر نمونه کشوری بر پایه رصد و ارزشیابی پایگاه اطلاع رسانی و خبری ایران آنلاین نشان از تلاش وی و تیم تحت رهبری‌اش برای بهبود اوضاع آموزشی این شهر است، تلاشی که در سایه کمبودهای فراوان هنوز رنگ پریده و اوضاع آشفته آموزشگاه‌های بوکان را رو به بهبود نبرده است.
اگر بتوان به زبانی ساده‌تر اوضاع آموزشگاه‌ها و وضعیت آموزشی بوکان را مورد نقد قرار داد شاید به جرأت بتوان گفت که کمبود کلاس‌های درس و دو شیفته بودن بسیاری از مدارس بوکان یکی از مهمترین مشکلاتی است که به چشم می‌خورد و این مشکل زمانی بیشتر به چشم می‌آید که متوجه می‌شویم این مشکل بیش از هر شهری در استان در بوکان نمود پیدا کرده است.
با اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام جدید آموزشی موسوم به 6-3-3 این مشکلات بیشتر به چشم می‌آید به گونه‌ای که در بعضی از مدارس به دلیل کمبود کلاس‌های درس پایه‌های  چهارم تا ششم جدا از سایر مقاطع به مدرسه می‌روند که خود جای بحث و جدل بسیار دارد. جابجایی اسمی مدارس از یک منطقه به منطقه دیگر و سر در گمی دانش آموزان و اولیاء آنان از دیگر مشکلاتی است که سیستم آموزشی بوکان را در گیر خود کرده است، ایجاد مجتمع‌ها و افزودن کاغذ بازی و بوروکراسی اداری نیبز از مشکلاتی است که هنوز معلوم نیست اساس وجودی آن در سیستم آموزش و پرورش کشور از کجا نشأت گرفته است.
وضعیت مدارس غیر انتفاعی که هر ساله بر تعداد کمی آنان افزوده می‌شود، اما از نظر کیفیت و امکانات در جایگاه مناسبی قرار ندارند نیز از مشکلات آموزش و پرورش بوکان است. به گونه‌ای که بیشتر این مدارس در خانه‌های کلنگی قدیمی، با کلاس‌هایی کوچک و فاقد امکانات آموزشی مناسب و در کوچه‌ پس کوچه‌ها ایجاد شده‌اند که علاوه بر ایجاد مزاحمت برای همسایگان با عنوان غیر انتفاعی و گرفتن شهریه‌های آنچنانی هیچ گونه همخوانی ندارد.
عدم رسیدگی مناسب به مقطع پیش دبستانی‌های موجود در مدارس دولتی نیز از مشکلاتی است که خانواده‌ها را درگیر کرده است. وجود یک کودک چهار، پنج ساله معصوم در میان دانش آموزان پنجم و ششم در یک مدرسه بدون شک موجبات ایجاد دلهره دائمی در والدین راسبب می‌شود.
مهد کودک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بیشتر این مهدها نیز همچون مدارس غیر انتفاعی در منازل فرسوده و فاقد هرگونه ایمنی لازم برای نو آموزان ایجاد شده و این مکان‌ها صرفً جایی برای گذران وقت فرزندان است. شایسته آموزش و پرورش به عنوان متولی آن به وضعیت این مهدها نیز رسیدگی کند تا والدین با خیالی آسوده به آینده فرزندانشان امیدوار باشند.
در کنار همه این مشکلات با آغاز سال جدید آموزشی یک سال دیگر به بی‌توجهی محض دولت به زبان و ادبیات اقوام و تدریس آن در مدارس افزوده شد. قانونی که با وجود گنجانده آن در قانون اساسی کشور هیچ گاه رنگ اجرایی به خود نگرفته است و این در حالی است که اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موکداً عنوان کرده است که «زبان و خط رسمی مشترك مردم ایران فارسی است.اسناد و مكاتبات و متون رسمی و كتب درسی باید یا این زبان و خط باشد. ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در كنار زبان فارسی آزاد است.» اما این آزادی فقط در ایام انتخابات کاربرد خود را نمایان می‌کند به گونه‌ای که اغلب کاندیداهای ریاست جمهوری در ایران با استفاده از همین اصلِ هیچگاه اجرا نشده قانون اساسی کشوردر میان اقوام چشم انتظار به دادن وعده اجرای آن مشغول شده‌اند و بعد از آن که از این اصل به عنوان نردبان موفقیت خود در این مناطق سود جستند، هیچ وقت به فکر اجرای آن نیفتاده و حتی برای سازمان‌های غیر دولتی و NGO هایی که داوطلبانه به اجرای این اصل پرداخته‌‌اند ایجاد مشکل نموده‌اند!
امید است همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید مسئولان با طرح ریزی یک برنامه مدون و حساب شده بوکان را از این وضعیت خلاص نموده و با توجه بیشتر به بیشترین قشر پویای جامعه به آنان در کسب رتبه‌های عالی در استان و کشور کمک بیشتری کنند تا بوکانی که با وجود همه مشکلات و کمبودهایش از شهرهای افتخار آفرین آموزشی کشور است همچنان به رشد و بالندگی خود در کشور ادامه دهد، شاید از همین قشر در فرداهایی نخه چندان دور مسئولانی مسئول به وجود آمدند که بوکان را به جایگاه واقعی و در خور نامش برسانند. انشاء الله ...
نظر شما چیست؟ آیا وضعیت لموزشی شهرستان بوکان را مناسب می‌دانید؟

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 147

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1495
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 18878
:: بازدید ماه : 146995
:: بازدید سال : 446654
:: بازدید کلی : 4346833